środa, 7 listopada 2018

ZACZYNAM MAKRAMOWO OZDABIAĆ SWÓJ DOM - ZAZDROSTKA CZ. II

Zapraszam na drugą część opisu wykonania prostej zazdrostki. Dzisiaj pokaże szczegółowo jakich węzłów makramowych użyłam i postaram się zaprezentować moją firankę w szczegółach. Poniżej zdjęcia ostatecznej wersji:



zbliżenie na szczegóły

Zastosowałam podstawowe sploty makramowe:
1) węzeł żebrowy (tutaj będę posiłkować się zdjęciami i opisami z książki Ewy i Adama Gorzelany "Stara umiejętność-nowe hobby, czyli węzełki na różne okazje")

węzeł żebrowy wiązany od lewej strony na prawą
To węzeł, który tworzy wałeczek. Prawie zawsze jest wiązany na początku makramy, bo świetnie umacnia i usztywnia zawieszone sznurki. Dlatego też ja go zastosowałam aż w trzech rzędach. Ważna uwaga  - ten węzeł wymaga długiego sznurka - na zdjęciu nr 1, a jeżeli będziecie robić tak jak ja trzy rzędy to to samo dotyczy sznurka nr 2 i 3. Oczywiście nic się nie stanie jeżeli wam tego sznurka nie starczy, wtedy wystarczy go związać i dalej robić węzły, pamiętając by węzeł ukryć z tyłu makramy.
           Przy wiązaniu węzła z lewej do prawej strony należy wykonać kolejno następujące czynności: wziąć pierwszy zwisający sznurek do prawej ręki - będzie to sznurek prowadzący, na którym będą wiązane kolejne węzły; naprężony sznurek należy trzymać pod takim kątem, pod jakim ma być ułożony wałeczek węzłów - u mnie całkowicie poziomo jak na obrazku. Następnie lewą ręką wziąć pierwszy zwisający sznurek i przełożyć go z dołu do góry nad sznurkiem prowadzącym, przeciągając przez utworzoną pętlę Tym samym sznurkiem powtórzyć jeszcze raz tę samą czynność (uwaga: sznurek prowadzący musi być cały czas naprężony i utrzymany pod właściwym kątem). Identycznie wiązać wszystkie pozostałe w rzędzie sznurki.
Ja wykonałam w kolejnych rzędach takie samo wiązanie od lewej do prawej.

2) węzeł tkacki płaski
Węzeł tkacki płaski
Kolejne dwa rzędy wykonałam tymi węzłami. Powstaje on z czterech sznurków. UWAGA to oznacza, że ilość naszych sznurków musi być podzielna na cztery. Dwa sznurki środkowe tworzą rdzeń, dwa zewnętrzne rdzeń oplatają. Sposób wiązania: z pierwszego lewego sznurka wykonać pętlę, koniec sznurka położyć pozioma na dwa sznurki tworzące rdzeń. Czwarty sznurek (czyli pierwszy prawy) przeciągnąć pod sznurki rdzenia i wyciągnąć przez pętlę lewą ręką. Stanowi to połowę węzła. Następnie z pierwszego prawego sznurka  zrobić pętlę, jej koniec położyć poziomo na dwa sznurki rdzenia; czwarty sznurek (czyli pierwszy lewy) przeciągnąć przez pętlę - pamiętając że musi przechodzić pod dwoma sznurkami rdzenia - po czym wyciągnąć prawą ręką, mocno zaciskając węzeł. Ja wykonałam węzeł płaski naprzemienny, czyli w następnym rzędzie brałam drugie dwa sznurki z pierwszego węzła i pierwsze dwa sznurki z drugiego węzła tkackiego i tak dalej powtarzałam w całym rzędzie.

węzeł płaski tkacki naprzemienny
Film pokazujący jak zrobić węzeł płaski tkacki

I wersja wieczorna :)









1 komentarz: